Dyrare med förmånsbil electric car

Trängselskatt blir en skattepliktig förmån

Från den 1 januari 2018 räknas trängselskatt och infrastrukturavgifter vid privat körning med förmånsbil som en skattepliktig förmån, uppger Skatteverket i ett pressmeddelande. Vilket innebär att detta gäller de som använder en firmabil privat. Det gäller inte i de fall där man enbart kört bilen i jobbet, eller använder en egen bil.

Staten räknar med att få in ca 77 miljoner kronor under 2018.

Idag finns det trängselskatt i Stockholm och i Göteborg, men i Sundsvall och i Motala finns det även infrastrukturavgifter för broar. Detta kommer att lyftas ut från förmånsvärdet och beskattas separat.

Låga utsläpp av koldioxid premieras

De nya reglerna gäller från den 1/7 2018 och gäller endast nya bilar som sätts i trafik fr om det datumet. Den befintliga fordonsparken berörs inte.

Så det är med andra ord hög tid för den som vill slippa höjningen att beställa ny bil nu. Tänk även på att skatteändringen väntas öka försäljningen av diesel- och bensinbilar under första halvåret så leveranstiderna kan vara längre än normalt.

Detta gäller efter 1/7 2018

  1. Fordonsbeskattningen gäller bilar som säljs efter den 1 juli 2018. En fordonsbeskattning som ger regeringen ca en miljard kronor i överskott.

  2. Under de första tre åren införs en straffskatt, malus, för nya bilar. 
    82 kr/gram koldioxidutsläpp                               95-140 gr/km           
    107 kr/gram koldioxidutsläpp                            >140 gr/km

    Fr om det fjärde året är skatten 22 kr/gram över 111 gram, precis som tidigare.
                
  3. Det utgår en bonus, istället för den 5-åriga skattebefrielsen på nya bilar, från 60 000, till bilar med noll utsläpp, ner till 10 000 kr för bilar som släpper ut 60 gram. Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kr.
     
  4. Det blir ingen förhöjd fordonsskatt på bilar som kan drivas med alternativa drivmedel, såsom etanol och fordonsgas.
     
  5. Bränslefaktorn för nya dieselfordon ersätt med ett bränsletillägg som görs oberoende av fordonsskattens storlek.

  6. Miljötillägget för diselsefordon á 250 kr tas inte bort.

  7. WLTP-körcykeln ska ligga till grund för beskattningen fr om den 1/1 2020. "Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure" (WLTP) är ett nytt protokoll för att mäta fordons bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och andra förorenande utsläpp. Förfarandet har utvecklats av FN: s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) för att ersätta den nuvarande "Nya europeiska körcykeln" (NEDC), som har använts sedan 1990-talet. 

Kontakta oss gärna om ni har funderingar

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.